Lazada Malaysia

November 07, 2010

pemilik kereta WQD 8673, perlu ke angkat jari tengah??


Jenis kenderaan: Proton saga aeroback
No. Pendaftaran kereta: WQD 8673
Color: Orange
Location: I-City Shah Alam
Time: lebih kurang 10pm.

surat utk kepada pemilik kenderaan WQD 8673.

kehadapan saudara yg saya xtau nama, si driver, si penumpang di sebelah kiri drive, dan 2 orang penumpang di kedudukan belakang yg xberapa sekolah, satu je yg saya nk tanya korang berempat. 
hanya kerana kereta saya memberi signal utk masuk di depan kereta saudara, dgn pnuh berhemahnya kami memberi isyarat signal, bkn dgn cara kurang hajar dan melulu2 tanpa tertib, korang terang2 xbagi ktorg masuk n mencelah kat depan kereta korang. ok xpe, kami terima dgn hati terbuka. 
tetapi, 
adakah wajar si pnumpang di seat belakang kereta saudara itu mengangkat jari tgh atau lebih mesra dgn dikenali dgn nama jari 'F**K' kepada kami hanya kerana kami nk menumpang masuk depan kereta korang. perlukah?

dan lebih memeranjatkan kami adalah apabila tertera sebuah logo indah yang 1 malaysia tau apakah logo itu. seperti yg saya dan kt semua sedia maklum, PEKIDA adalah sebuah penubuhan yg sangat disegani dan dihormati. tetapi malangnya, saudara dan beberapa orang rakan saudara ini telah memberi 1 kesan negative kepada penubuhan PEKIDA tersebut. perasan atau x, korang telah memberi imej buruk kepada PEKIDA dan sekali gus menghina maruah penubuhan ini. 

terus tibe2 saya tny syafiq and adik saya, bukankah org pekida ni baik2? kenapa dorang boleh siap angkat F**K? dan, korang rasa dgn angkat jari tgh tu boleh bt kereta kami terus excident dan korang akan rasa bangga ke? nop bebeh. tidak memberi kesan langsung kepada kami cuma kami berasa sedikit kecewa dgn sikap dan adab sesama melayu. 

kenapa angkat jari tgh je?? kenapa xangkat ke lima2 jari terus mcm nak kasi pelempang? sehebat mane pon saudara dan  3 orang lagi rakan saudara, ingat.. langit ni bkn selalu cerah. hdup xselalu indah. korang bkn sntiasa kat atas. satu hari, bile korang terjelepuk kat bawah dan alami situasi sama mcm yg korang da bt kat kitorg, baru korang akan ckp, eh...oo...sama mcm time aku angkat F**K kat diorang dulu2.

dan akhir sekali, kepada ke empat2 saudara yg sorang gemuk, sorang kurus, dan 2 orang lagi saya xnmpak, baik korang sambung sekolah balik. Allah ciptakan kelima2 jari di kedua2 belah tgn utk melakukan sesuatu yang sangat indah. bkn utk mncari gaduh terutama apabila sesama agama, bangsa dan negara.

sekian, yang xberi kesan di hati walau korang angkat la kelima2 jari skali pong,
nadia farahida.. 

12 comments:

  1. bkn sume org pekida tuh baik2..
    sori to say this..

    tp mmg tak patut la dieorg tuh.
    org pekida.tp buat perangai macam tuh.

    ReplyDelete
  2. sabo jela..mmg kurang ajo tu.. buat rosak pekida je..

    ReplyDelete
  3. SAYA FAHAM SAN SIMPATI..memang kebiadapan semacam ini telah lama menjadi darah daging terutama pemandu yang baru setahun dua memandu kereta! Budaya berhemah dan menghormati orang memang tiada langsung. Tak payah cerita fasal lambang tu..orang dah menyampah!

    cerita tentang kebiadapan di jalan raya ini memang tak akan habis, selagi mereka tak 'dihabiskan' di sungai mayat dengan cara pemanduan dan sikap mereka yang angkuh dan sombong.

    Kajian yang pernah saya buat, peratusan kebiadapan ini diamalkan oleh golongan 17-30 tahun dan kemudian tinggi sedikit di kalangan kaum tertentu! Dalam 1,000 responden, 65 peratus memang biadap berpunca tidak faham undang-undang dan tidak faham bagaimana untuk menghormati pengguna lain.

    sabarlah dalam menjalani kehidupan sebagai pengguna kenderaan di jalan raya negara kita kerana budaya biadap itu telah berakar umbi. Yang menunjukkan jari tengah itu pasti kehilangan jarinya suatu masa nanti. Cuma mangsa haruslah menarik nafas panjang dan beristiqfar banyak-banyak.

    ReplyDelete
  4. dasar x skolah agama itu worang

    ReplyDelete
  5. mereka kena belajar budi bahasa budaya kita nih..angkat 5 jari kan bagus~

    ReplyDelete
  6. oohhhh kurang ajar tu...baik tanggal ja logo pekida tu...

    ReplyDelete
  7. salam..


    mereka yang akalnya kurang saja yg suka membuat mcm tu...namun...moga anda bersabar dan tabah..

    ReplyDelete
  8. Spesis yg xboleh kalah la tu. Hati panas, org muda yg xcukup iman, sikit2 nk gado jer.. Spesis mcm tu la yg meningkatkn jumlah baby2 yg xberibu ayah, yg tenggelam timbul dlm parit dan yang digigit semut..

    ReplyDelete
  9. waa sis..
    ain ngan mmb2 pon jd cmnie gak 2 ari lepas..
    agak kuag ajar jugak la bdk2 nie..
    siap ajk race lg tue...

    ReplyDelete
  10. hahaha.xsemua org baik2 kak.kadang2 hanya sekadar nama je..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...