Lazada Malaysia

April 03, 2015

turun 30kg dalam 80 Hari

ikhlas aku bagitau korang, aku tak pasti contohnya kalau seorang lelaki dari kurus menjadi gemuk, dia akan rasa masalah kegemukan yang semakin menggemuk tu menghantui hidup dorang atau tak tapiiii aku percaya, wa berani potong kuku babeee :p kalau kaw perempuan, dari asalnya seorang kurus, tiba-tiba jadi semakin menggemuk dan semakin mengembang dengan jayanya :P, aku boleh bayang macam mana menghantuiiinyaaa lemak-lemak degil korang nii sebab aku dulu pun pernah lalui fasa yang sama. T___T 

selalunyaaa kalau berdasarkan pengalaman aku, badan aku start membesar dengan jayanya selepas aku kawen. konon orang kata bahagiaaaaaaanyaa sebab tu pasrah je badan macam tong drum :p kikikii. sebelum kawen berat aku 44kg jewwww. manis kan? :p  muahaha.



heyy boleh pitam masuk troli tolak sendiri ni. mihmihmih. selepassss je kawen, hoii. dari 44kg tiba-tiba jadi 50kg lebih. T_T


aku pakai baju putih paling kiri. T__T




lepas tu jadi 60kg lebihhhh. T__T





heyyy serammmnyaaa. T__T sampaii laaa ke saat aku mengandung





dari berat 60kg lebih terus cecah 70kg lebihhh. paaaaling kritikal naik mendadak tapii time ni tak susah hati dah bila orang cakap aku gemuk sebab atleastttt, gemuk ada isiii :p kikikii. adaaa jeww alasan aku. padahal time tu dah fikir dah, sekali dah bersalin esok tak kurus-kurus jugak mantikkk aku. (-__-') 

haaaa korang nampak tak kronologi dari zaman kurus ke gemuk aku? (-__-') rasa macam nak terjun lombong bila tengok balik. huhuu. ikhlassss aku bagitau korang, sebenarnya untuk betul-betul kurus ni, mind set kita kena kuat. mind set kaw down, seluruh saraf dalam badan kita akan down. aku dulu pon amek masa babeee. hati kena cekal wa cakap luuu. kita tak boleh bergantung dengan ubat kurus kee, supplement pelansingan semata kee dengan harapan makan seminggu, terus drastik kurus mendadak, tak boleh babeeee. kalau macam tu, seronoklahh dalam dunia ni semua kurus sebab semua makan ubat kurus seminggu terus langsing kaw paham takkkk. :p 

benda kalau nak cantik, kena pelan pelan kayuh. :p ecehhhhh. kemahinnn aku punnnn :p HAHA. takk, maksud aku, kita kena disiplinkan diri. kaw tak bolehh mentang-mentang nak kurus, terus tak makan berbulan-bulan. ehh bahaya tuuu. aku dulu ada sorang kawan, kisah benar ni. time sama-sama belajar diploma dulu. nak kurus punya pasal. dia berat dalam 80kg, nak kurus punya pasallll kennnn. setiap hari dia akan makan macam biasa. selepas elok selesai makan, dia akan pegi tandas dan korek balik tekak dia dengan jari dengan harapan semua makanan tadi keluar balik. setiap kaliii dia makan. percayalah cakap aku. (-__-') menjadiiii. kurus laa diaaa tapi azab la aku tengok. berbulan-bulann asal makan, korek. asal makan, korek. dah bila badan kaw nak cukup zattt. terus cengkung. T__T suruh excersize taknakkk. sukahatilahh. 

dan selalunyaa jenis aku, kalau aku nak kurus contohnya, aku suka mementorkan orang dari jauh. contohnya macam masa berat aku 70kg lebih haritu, aku akan bandingkan diri aku dengan mak aku. aku selalu akan bagitau diri sendiri, mak aku anak empat berat baru nak cecah 60kg. takkan aku yang baru anak sorang berat nak 70kg dahhh! tak boleh jadi ni. paling-paling koman pun aku mestii kena kurang dari mak aku. haaa kaw nampak tak macam mana aku set dalam kepala? :) hihi. kita kena ada sorang perbandingan untuk jadikan sebagai sumber inspirasi untuk kurus gituewww. kikiki ;))



dan untuk kurus, aku tak rasa dengan kawal pemakanan sahaja kee, dengan senaman sahaja kee boleh buat badan kita terus mengurus dengan sihat sebab berdasarkan apa yang aku baca dari buku 30 kg Dalam 80 Hari ni, kita memerlukan kaedah dan strategi untuk betul-betul kurus secara sihat dan sempurna. bayangkannn, dalam masa 80 hari kita boleh turunkan 30kg. heyyyyy gembira sangattt tuu. ;)) 

aku rasa sepanjang aku hidup, ni adalah buku pertama yang aku jumpa tentang kajian kaedah dan teknik eksperimen macam manaaaaa nak kurus dalam masa 80 hari dengan jayanya tanpaaa sebarang pil dan supplement tambahan. penulis dia sangattt berpengalaman dan buku ni adalah hasil pengalaman sebenar beliau sepanjang melatih seorang pelatih yang mana berat asal beliau adalah 82kg dan berjaya turun sehingga 45kg dalam masa 80 hari. amazing kannnn? ;)) 



bak kata Encik Sufian selaku penulis buku ni time aku jumpa haritu, korang follow jee semua step by step yang dia guide dalam buku ni, confirmmmmm korang boleh kurus. mesti boleh. syarat dia mesti istiqamah. tu je. ni buat seminggu dah putus asa tak bolehhhhhh. bagus gileee buku ni bagi aku sebab memang tersusun cantik dah setiap step dari awal sampai akhir apa yang kita perlu buat duluu, apa next step, apa langkah seterusnya. 







yee betul kita kena bersenam, tapi Encik Sufian kata hari tu tak boleh la sepanjang bersenam tuu main dekat treadmill je. dia mesti ada berselang seli baru badan kita akan kurus cantik. bukan kurus yang lembik. haaa korang tengok, baguskannn. completeee, satu-satuuu dia ajar.





orangg kalau takde pengalaman, dia tak boleh tulis buku sehebat ni. cerita sebenar dari kajian sebenar selama hampir tiga tahun. susahhh kita nak jumpa buku-buku macam ni. sangattt detail, sangatt spesifik setiap bab dia, sangattt step by step la mat salleh cakap. hihiii. 



no wonder laaa sebab ni adalah buku ketiga hasil penulis Encik Sufian Sulaiman ni. first buku yang beliau tulis adalah Cergas Fizikal Solat Sempurna. buku kedua beliau adalah Tips Sihat ke Tanah Suci dan buku ketiga beliau ialah 30kg dalam 80 Hari. kalau korang perasan, ketiga-tiga buku tulisan beliau lebih kearah kesihatan kan. tak mustahill la dia boleh tulis buku sehebat ni hasil kajian beliau sendiri sebab beliau merupakan seorang Jurulatih Kecergasan dan Sukan, pernah berpengalaman sebagai petugas di Hospital UKM selama 5 tahun, berpengalaman bertugas di Kementerian Belia dan Sukan dan sekarang beliau menjalankan perniagaan sendiri sepenuh masa di Mulhaam Consultant yang mana sebuah syarikat yang fokuskan kepada fitness. kalau ada mana-mana jabatan, persatuan atau sesiapa je la yang tengah mencari trainer tak kesah untuk bagi talk ke, untuk mengajar kelas senaman ke, korang boleh contact Encik Sufian. highly recommended! :)



berbalik kepada buku 30kg dalam 80 hari, buku ni baruuuu je dilancarkan bulan lepas. dan yes, dah jadi antara buku top seller dahhhh di kedai buku Popular. :) haa korang akan dapat rebet 20% kalau beli di Popular Bookstore. sebelum aku terlupa, harga buku terbitan Alaf 21 ni adalah RM29.90 untuk semenanjung malaysia dan RM32.90 untuk Sabah dan Sarawak. jadii kalau beli di Popular, boleh dapat murah lagii laa ;)) hihi. korang nanti boleh dapatkan buku 30kg dalam 80 Hari ni di kedai buku POPULAR dan mana mana kedai buku berhampiran atau untuk online contohnya, korang boleh beli di mall.karangkraf.com dalam bentuk e-book atau boleh terus beli melalui penulis sendiri di page facebook rasmi beliau, Gemuk2Kurus. jemput likeeee semuaaa sebab banyak maklumat berguna ;)



atau untuk sebarang tempahan dan pertanyaan, korang boleh contact Encik Sufian di 019-2401729. 

haaa mesti korang tak zabarrrr nak kurus kannnn. ;) goo gooo gooo! ;)) dalam masa 80 hari jeee, bestnyaaaa! aku haritu rasanya 90 hari kottt untuk dapat berat sekarang. istiqamah babeeee. jiwa kena kental. kikiikii ;))





kalau aku bolehh, takkannnn korang tak bolehhh. pegang kata-kata aku ni. :) korang mesti boleh punyaa! ehh takburnya ayat, subhanallahhh (-__-') mengucap mak aku baca ni esok. muehehehe. haaa pegi dapatkan buku ni sekarang, confirmmmmm boleh! ;) hihihi


15 comments:

  1. dugaan nak kurus islah...makin diet makin lapor...huhuhuhuhu

    ReplyDelete
  2. yeayyy berjaya kurus yer nadia..

    ReplyDelete
  3. wah nadia camne boleh kurus...akk pun sama cam nadia makin tambah makin naik berat...hihi

    ReplyDelete
  4. Baguslah buku2 Encik Suffian nih.. Macam nak kena cari je.. Hehe.. Btw tahniah berjaya kurus secara sihat! ^^,
    Blog Mommy Diamonds

    ReplyDelete
  5. Assalam nadia,
    naaakkkk kuuurussssss he3

    ReplyDelete
  6. wah.. menariknye.. tak effect susu ye nadia? nak kurus ni.. satu je selalu fikir.. effect susu ke tak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aktiviti senaman tidak memberi kesan kepada susu. malah meningkatkan pengeluarannya lagi terutama apabila menggunakan mesin ROWING dan dumbell BENT OVER ROW yang menfokus kepada otot yang ada kesan langsung dengan payu dara.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  7. wow bestnya boleh kurus dengan cara yg selamat dan sihat..yg pntg azam kna kuat utk kurus.Nk kurus mcm nadia jgakkkkk !!!

    ReplyDelete
  8. Fullamakk tabik spring toing2 okeh tgk badan dah kurus..heheh tahniah2..

    ReplyDelete
  9. wow!! wow!!! wow!! but i see movement... noooooooo

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...