Lazada Malaysia

February 20, 2014

Kos dan Panduan membeli sebuah rumah


aku percaya memiliki sekurang-kurangnya sebuah rumah sendiri tu macammmm impian setiap orang cumaaaa tak semua berani try and error sebabnya proses membeli rumah ni bukan macam proses membeli nasi goreng satuuu! :p ni melibatkan duit yang puluhan dan ratusan ribuuuuuu babe kaw biar betullll (-___-') 


kadang ada setengah orang, gaji dia mampu je beli rumah tapiiiii dia tak berani dan takde keyakinan diri untuk membeli. dan kadang ada je sesetengah orang, slip gaji dia tak cukup syarat untuk dia membeli sebuah rumah tapiiii sebenarnya banyakkk cara yang membolehkan dia tetap cukup syarat untuk memiliki sebuah rumah. contohnyaaaaa, slip gaji laki tak cukup syarat. kaw boleh je combinekan slip gaji suami dan isteri dan bila dah dapat rumah tu nanti, automatik rumah tu akan ada dua penama. satu nama suami, satu nama isteri. tapii kadang slip gaji ni bukan boleh percaya sangat sebab ramaiii je yang buat bisnes sampingan. so sertakan sekali semuaaa bank statement 6 bulan terakhir korang tunjuk dekat lawyer nanti. atau kalau korang ada ASB, haa kepilkan sekali jumlah simpanan atau loan ASB korang sebab benda-benda ni semua sangattt membantu. 

macam kes proses membeli rumah kitorang dulu, alhamdulillah senangg je bank approve loan syafiq sebab dia belum pernah terikat atau belum pernah ada sebarang loan sepanjang dia hidup ;) so, loan rumah sepenuhnya under nama dia sorang. tak perlu add on nama aku sekali sebabb so far kitorang memang rancang rumah pertama just under nama syafiq sorang jee sebab kott la mana tau lepas ni ada rezeki nak beli rumah kedua senang sikitt. rumah kedua boleh letak under nama aku. so takde la kemungkinan kedua-dua di black list bank atau kedua-dua diisytihar muflis hanya kerana sebuah rumah. lagipon aku rasa adil kott sebab setiap bulan, syafiq just handle semua bayaran untuk rumah, aku handle semua bayaran yang melibatkan kedua-kedua kereta kitorang. fair and square ;) 

to be exact, kitorang beli rumah pada awal March 2011. korang bayangkan dari mula kitorang start beli sampaiiiiii la ke hari semalam, ada je sedara mara ke, kawan rapat ke, pakcik makcik ke yang tanya, sebenarnya macam mana proses nak beli rumah? berapa duit yang kena ada dulu sebelum beli rumah? berapa lama dorang akan proses pembelian kita sampai betul-betul dapat kunci rumah? (-___-') sejujurnya kadang-kadang berpeluh kitorang nak jawab satu-satu. bukan sebab taknak berkongsi takkkkkkkkkkkk. T___T ni sebab mak aiiii, banyakkk gile proses step by step nak beli sebuah rumah sampai kadang kitorang lupa dah step-step dia dan berapa peruntukan sebelum beli rumah. lagipon nak terangkan satu-satu detail yang melibatkan duit bukan boleh bawak main-main kannnn. 

soo meh aku berkongsi dengan korang pengalaman kami suami isteri beli sebuah rumah condominium dan alhamdulillah, rezeki kitorang kott time tu. lokasi dia terletak betul-betul di tengah bandar Kuala Lumpur yang mana harga time kitorang beli tu baruuu RM188,000. tu harga time tahun 2011 ye harap maklum. :) sekarang? RM450,000++ T_____T rezekiii kannnnn. nasib baikkkkkkkk. (-___-') dan rumah ni adalah rumah second hand. bukan yang baru siap membangun tu. bukannn. kalau yang baru siap konpem-konpem lagi mahal. 


T____T so bila kita kena beli rumah second hand, mind set kena set awal-awal, ini bukan rumah baru walaupun kita baru beli. rumah mungkin banyak defect, rumah mungkin banyak kerosakan yang kita kena baiki, rumah mungkin memerlukan pengubahsuaian sebab ye la kita beli rumah orang yang dah pernah tinggal dekat sini kannn. mesti la dah teruk. so yes. betul aku jangka. ni rupa rumah hari pertama kitorang dapat kunci T_______T




walaupun dia adalah sebuah condominium, aku tetap buat major renovation sebab perpaipan dia banyak tersumbat dan rosak, tile dia dah banyak tertanggal dan taste dia 100% tak sama macam taste aku. previous owner adalah india so no wonder. :p jadi once dah dapat kunci rumah, aku peruntukkan sebulan untuk merenovate semua sekali dan total renovatioan adalah lebih kurang RM60,000. to make it clear, kos renovation adalah takde kaitan dengan harga rumah RM188,000 tadi. ni duit simpanan sendirii. aku just nyatakan dekat sini supaya korang tau, risiko membeli rumah second hand adalah boleh ke korang tinggal dekat rumah yang banyak kerosakan? kalau tak boleh, sediakan duit untuk renovate. haaaa gituu. :) dan ni rupa selepas sepenuhnya di renovate. korang boleh tengok sini, Tips Dekorasi. alhamdulillah :)
 
ok sekarang kita proceed pada proses membeli sebuah rumah. sebelum membeli rumah, antara dokumen-dokumen penting yang korang kena sediakan adalah, 

1. IC copy
2. Latest 3 month payslip
3. Latest 3 month bank statement with front page. 
4. EPF Statement
5. Later from employer
6. EA Form

ok lengkap ni semua sekali baruuuuuu first step boleh proceed sebab ni dokumen yang konpem-konpem lawyer akan mintak sebelum start proses. 

tapiii, sebelum korang decide untuk membeli sesebuah rumah tu, pastikan korang kena tau rumah tu title type dia Freehold ke Leasthold. sebab ada beza dia Freehold dan Leasthold ni. 


# Freehold: walaupun harga dia mahal sikit dari Leasthold tapiiiiii, rumah tu akan jadi milik kita sepenuhnya sampaiiii bila-bila. dia rumah yang spesis pegangan bebas. beli je, sepenuhnya milik kita. kerajaan tak leh usik walaupun tiba-tiba dia nak buat pembangunan dekat tapak rumah kita. 

# Leasehold: dia murah sikit tapiii keburukan rumah spesis ni adalah pegangan sementara. memang rumah ni akan jadi milik kita cumaaa, selepas 99 tahun umur rumah tu, kalau tiba-tiba contohnya kerajaan nak amek untuk buat pembangunan, yes kita terpaksa lepaskan sebab had dia sampai 99 tahun je. kira kita macam takde hak nak halang dan belum tentu dorang akan bayar pampasan. memang tak kemungkinan besar kita takkan hidup sampai 99 tahunn tapiiii, sekurang-kurangnya kita boleh wariskan dekat anak cucu cicit generasi akan datang kannnnn. ;) 

kalau tanya aku, konpem-konpem aku pilih Freehold. tapi terpulang la pada individu. 

once dokumen-dokumen tadi semua dah ada, rumah pon dah dapat yang Freehold, so sekarang boleh proceed untuk membeli. pastikan korang pegi tengok rumah dulu tau dan fikirlah semasak-masaknya. :p once dah masak, terus proceed. jangan tunggu lama. sebab harga rumah ni setiap masa boleh semakin naik. T___T ok meh aku cerita berdasarkan pengalaman aku yang beli sebuah rumah condominium berharga RM188,000 dengan agent hartanah ye. bukan straight dari tuan rumah. boleh percaya ke dengan agent hartanah? tawakkaltuallah sebab time kitorang dulu, bulat-bulat kita percaya sebab tak tau nak refer sape kan tapi alhamdulillah, tak kena tipu dan proses berjalan lancar. nama agent hartanah aku dulu adalah Mr. Raja dari RG Properties.

rumah dekat kl ni semuaaa macam goreng pisang panas. selepas kitorang tengok rumah, Mr.Raja just bagi masa sehari je untuk kitorang fikir konpem nak ke tak sebab ramaiii yang nak tengok rumah tu lagi since dia iklankan di Mudah.my. aku pon jumpa rumah ni dekat website Mudah.my je ;) bayangkannnn, dalam masa sehari, aku laki bini kena fikir paaaaling hidup mati sebab ni melibatkan proses ratusan ribu ringgit dan time tu umur aku baruuu 22 tahun, syafiq 24 tahun. very the mentah tak tau apa-apa langsung tentang hartanah tapi alhamdulillah, kitorang sepenuhnya dapat sokongan dari mama papa aku. (-__-') bak kata papa aku, duit takkan pernah cukup tapi percayalah pada rezeki Allah. Allah ada. baiklahhhh (-__-') so bermula la proses step by step pembayaran. 

once kita dah confirm nak beli, kita kena bayar 3% dari 10% down payment sebagai deposit pembayaran untuk lock buyer lain dari beli jugak. so macam harga rumah aku, harga rumah adalah RM188,000. 3% dari harga rumah adalah RM5640. jadi pada 1.3.11, firsttt payment kitorang kena bayar adalah RM5640 kepada RG Properties tadi. haa pastikan korang nanti, semua pembayaran mestiii guna cheque atau bank draft. wajib! jangan guna cash sebab tak berapa secure. once dah bayar, selalunya agent hartanah tadi akan amek masa lebih kurang 14 hingga 30 hari untuk start submit dekat mana-mana bank semua dokumen-dokumen yang aku listkan dekat atas tadi. so dalam tempoh ni, korang tunggu je panggilan dari mana-mana bank. selalunya kita akan amek bank yang paling cepat call kita sebab lagi cepat bank call, lagi cepat pihak bank boleh start proses loan kita. jadi dalam masa ni, once bank call bagitau ok anda layak untuk apply loan, korang dah kena standby downpayment lagi 7% dari keseluruhan harga rumah tadi sebab 7% ni korang kena bayar dekat owner rumah. 

30.3.11: agent terus call bagitau loan dah lulus dan akan proses segera. jadi aku kena jelaskan baki 7% downpayment pada tuan rumah yang mana 7% tu adalah sebanyak RM13,160. so bayarlah dalam bentuk cheque kepada tuan rumah asal. 


dan pada hari yang sama, kitorang kena terus bayar sebanyak RM2937.95 untuk Fees & Disbursements termasuk stamp duty segala kepada Muthu Suppiah & Association yang mana mereka merupakan S&P (Sales and Purchase) Lawyer kitorang. lawyer ni semua Mr Raja agent hartanah yang cari. kitorang just follow the flow. untuk Fees & Disbursement dan stamp duty segala ni, jumlah yang korang kena bayar bergantung pada harga rumah korang. jadi semakin tinggi harga rumah, semakin banyak la duit yang korang kena sedia untuk lawyer. 

18.4.11: staff dari Jordan Lee & Jaafar Sdn Bhd yang mana merupakan sebuah syarikat menilai harga hartanah call bagitau nak jumpa dekat rumah yang kitorang nak beli tu untuk ukur, amek gambar lokasi dan check harga market value semasa. untuk beli sesebuah rumah, dia kena balance dengan market value price. tak boleh mahal sangat. tak boleh murah sangat. dorang ni datang check adalah arahan dari pihak bank yang kita apply loan tadi. jadi dekat sini, aku kena bayar RM620 untuk proses menilai hartanah kepada Jordan Lee & Jaafar tadi. 


19.4.2011: dapat call dari Anuar Hong & Ong yang mana merupakan Loan Lawyer kitorang untuk menjelaskan bayaran sebanyak RM5438.96 untuk bayaran semua Legal Fees dan disbursement. Legal Fees and disbursement ni macamm semua bayaran sepanjang dorang proses agreement jual beli rumah dengan pihak bank. jumlah kena bayar ni pon bergantung pada harga rumah korang. semakin tinggi harga rumah, semakin banyak korang kena bayar. 


25.5.2011: S&P Lawyer iaitu Muthu Suppiah & Association tadi call suruh jelaskan bayaran terakhir proses sale and purchase iaitu sebanyak RM2760. dan once semuaaaa bayaran-bayaran dekat atas ni selesai, korang dah tak perlu bayar pape sebab semua dah settle. just tunggu dapat duit loan dan kunci rumah. yeayyyy. :)) dan selalunya, proses nak dapat duit loan dan kunci rumah tadi adalah tiga bulan dari hari pertama korang sign agreement dengan S&P Lawyer tadi. jadi dalam kes aku, aku sign agreement dengan S&P Lawyer adalah pada 30.3.2011. jadi, sepatutnya by 30.6.2011 aku dah boleh dapat kunci rumah. 

tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii T___T

23.8.2011: atas kelembapan dan ke tak profesionalnya Loan Lawyer dari pihak Anuar Hong & Ong, ntah ape ke sengalnya dorang, kan loan aku RM188,000. ni kan rumah pertamaku, jadi automatik bank akan bagi 100% loan. si pihak loan lawyer ni tadi boleh bagi RM159,064.89 je dulu. selebihnyaa, dorang hold. aku tak tau kenapa dorang kena bagi dua kali tapi yang aku bengang, sepatutnya 30.6.2011 tu semua payment loan dah clear. dah boleh dapat kunci rumah. bila tanya napa tak clear, alasan dorang staff yang handle loan kitorang berhenti kerja. dia tak pass file loan kitorang pada sape-sape. jadi terbiar gitu je sampaiiiii bila setiap hari aku call maki-maki. time tu baruuu la hegeh-hegeh nak cari file loan la ape la. hoiii korang jangan tak tauu. kalau ikutkan, kalau lebih dari 3 bulan dari tarikh kita sign agreement tak dapat bayar full lagi dekat tuan rumah asal, kita boleh dikenakan penalti per day tau. serammmmmmm. tapi ni semua bergantung pada budi bicara. dan jangan tak tauuu, tuan rumah tu akan keluar rumah sharp pada 30.6.2011 seperti tertera dalam agreement. jadi dari tempoh tu sampai la ke tarikh kaw dapat kunci, kita dah kena start bayar setiap bulan potongan gaji dekat bank. T____T dan percayalah, walaupun time tu kitorang belum dapat anak kunci rumah lagi tapi dah terpaksa start bayar dari bulan 7, 8, 9, 10 dan 11. bank dah mula potong gaji syafiq. sedangkan, kunci rumah belum dapat pon lagiiii. T___T dan time ni la wa bengang nak mati. kena bayar rumah yang kita belum duduk dan kena bayar rumah yang kitorang tengah sewa sebab kesalahan dari pihak Loan Lawyer. tapi ape boleh buat, maki dah, sound dah, tunggu je laa. T____T

14.11.2011: time ni tarikh paaling lega aku rasa sebab dorang dah clearkan baki loan iaitu sebanyak RM28,935.11. jadi, aku dah dapat keseluruhan duit loan kitorang iaitu sebanyak RM188,000. ni loan lawyer passkan terus pada s&p lawyer. kaw tunggu je s&p lawyer call suruh datang office amek duit dan kunci rumah. 

15.11.2011: S&P Lawyer iaitu Muthu Suppiah & Association call suruh datang office dorang untuk collect duit dan kunci. so time ni, semuaaaa file file penting yang berkaitan dengan rumah korang akan dapat termasuk geran sume sebab time ni rumah ni dah officially jadi milik korang sepenuhnya. jadi, first payment loan iaitu sebanyak RM159,064.89 tadi awal-awal lagi s&p lawyer dah serahkan pada owner asal rumah. 

harga rumah RM188,000. kan aku dah bayar 10% down payment awal-awal dulu pada tuan rumah iaitu sebanyak RM18,800. jadi selepas semuaaaa duit loan 100% dah dapat, s&p lawyer akan serahkan hanya 90% dari jumlah loan kepada owner asal rumah rumah. jadi selebihnya 10% dari jumlah loan akan dapat pada kita balik. ni la namanya prosedur skim rumah pertamaku. memang full loan 100% dari harga rumah kita akan dapat. tapiiiiii, kita kena sediakan dan dahulukan duit kita dulu untuk bayar 10% downpayment kepada owner asal. 

dannn jangan lupaa, once dah dapat kunci rumah, terus pegi TNB untuk dorang sambungkan elektrik balik dan sediakan duit untuk bayar cadangan elektrik adalah sebanyak RM300. 


jadi, meh aku totalkan berapaaa duit yang aku keluar sepanjang proses membeli rumah ni tapi tak termasuk dengan kos renovation sebab aku tak sanggup nak kira sekali. boleh pitam pat hari pat malam. 

# (1.3.2011) = 3% downpayment: RM5640
# (30.3.2011) = 7% downpayment: RM13,160
# (30.3.2011) = S&P Lawyer: RM2937.95
# (18.4.2011) = Penilaian Market Value: RM620
# (19.4.2011) = Loan Lawyer: RM5438.96
# (25.5.2011) = S&P Lawyer: RM2760
# (5.12.2011) = Cagaran Elektrik: RM300
____________________________________
TOTAL = RM 30,856.91 
____________________________________
 

haaa ni total semua duit yang kena standby sebelum proses membeli sebuah rumah kalau rumah korang berharga RM188,000. tapiiii bila dah dapat duit loan, kan 10% downpayment tu korang akan dapat balik, jadi total duit simpanan yang memang akan burn terus adalahhh,

# Total duit keluar tadi: RM30,856.91
# (-) 10% duit downpayment dapat selepas urusan beli rumah: RM18,800
_______________________________________________
Jumlah duit hangus sepenuhnya adalah: RM12,056.91
_______________________________________________ 

cuma risiko membeli rumah condominium atau apartment dia adalah kalau contohnya loan korang lambat dapat duit, selain dari bank dah start potong gaji bulan-bulan, lebih malang adalah korang pon still kena tanggung segala bayaran maintenance setiap bulan yang tertunggak. untuk rumah aku, owner asal kan akhir bulan 6 dah keluar. jadi sepanjang bulan 7 hingga bulan 11, sepenuhnya kitorang kena bayar walaupun kitorang tak tinggal dekat situ pon lagi. semua salah Loan Lawyer si Anuar Hong & Hong tadi! choiii sangat. so tunggakan maintenance adalah sebanyak RM1098.90. T______T jadi, total duit hangus sepenuhnya kitorang adalah sebanyak RM13,155.81. pasrahhhhhh. janji dapat rumahhhh. wiiiiiiiii~ ;)) Alhamdulillahhhhh :) settle semuaaa cerita proses kitorang beli rumah dari A sampai Z. moga korang tak pening tengok nombor banyak sangat. dan selamat membeli rumah semuaaaaa. sila beli cepat-cepat. tahun depan confirmmmmmmmm harga mahal lagiiii. rakyat malaysia kan kaya :p




81 comments:

  1. Kalau tgk figure tuh naik terbuntang mato..nasib baik la husband ahkak pakai loan comp bile nak beli umah..n bersyukur sgt rezeki kiteorg dpt umah murah..

    Umah nadia ok lg..umah ahkak time memula beli, ya Allah, triple teruk dr nadia..mmg boleh mengundang loya..

    ReplyDelete
  2. proses membeli rumah baru dgn rumah 2nd hand lebih kurang same je...susah payah cerewet, semua lebih kurang....bab renovation pn same, nama je rumah baru, tp tak lengkap 100% mengikut keperluan kita, so kena la renovate tmbah skit2...huhu...

    ReplyDelete
  3. Banyak tip2 berguna dalam ni Nadia, memang sangat2 memabntu..
    TQ tau sharing :)

    Akak suka patplohkali baca semua tip2 dekorasi rumah, mana tau jadi sumber inspirasi ke ;)

    ReplyDelete
  4. tq. Detailss...gud info. Senang nk rrfer lenkali

    ReplyDelete
  5. tenkiuuuuuuuuuuuuu yaya!!! nak bukak mudah jap. ok bai! hihihihihi

    ReplyDelete
  6. Menarik kisah beli rumah ni. Memang tak berani nak beli rumah lagi. Dengan harga rumah sekarang ni yang menggila. lagi la tak mampu.

    ReplyDelete
  7. fuhh..gilerla... byk gak proses erk.. duit pn mmg kna standby byk giler... igtkan downpayment jer...huhuhu bila dpt beli rumah ni erk...

    ReplyDelete
  8. sy pulak pengalaman beli 2 rumah ms thn 2011 (flat) dan 2013 (apartment). yg flat tu rumah 2nd tp pembeli pertama tak pernah duduk dan sewakan dalam tempoh 8thn so rumah tu masih nampak baru. apartment sy beli rumah baru. rumah teres husband sy beli ms bujang lg thn 2005. alhamdulillah... mmg nampak sukar dan ssh nak beli rumah ni tp jika ada usaha, insyaAllah dipermudahkan. skrg umo sy 31thn.

    ReplyDelete
  9. Nak beli rumah ni sama ada berani ataupun tidak..saya pun dah beli rumah..landed house..jalan ceritanya lebih kurang la..dengan lawyer lambat release payment..time tu rasa nak maki2 je orang yang handle payment tu hahaha.

    ReplyDelete
  10. Entri yang menarik. Boleh dijadikan panduan untuk saya membeli rumah pertama nanti.

    ReplyDelete
  11. berpinar mata tengok angka yang ribu-ribu tu. Sekarang orang berlumba-lumba nak beli rumah sebab harga rumah ni confirm akan naik. Pelaburan masa hadapan..

    ReplyDelete
  12. ittew bookmark lu.. nak baca bila terluang.. hee

    ReplyDelete
  13. Tahniah ye sebab berjaya miliki rumah dengan onak dan duri.. rata2 semua yang beli rumah ni pasti ada halangan dan dugaan sendiri.. dekat sini pengalaman kami pulak.. :-) http://rumahku.myvitrd.com

    ReplyDelete
  14. tips bagus ni...sebelum beli rumah kita kene faham cmne nk beli

    ReplyDelete
  15. mencabar juga.skrg nie loan hold sbb bank tak dapat lagi consent letter dari Developer.
    Macam mana dengan Developer nadia ?

    ReplyDelete
  16. Bertuah u nadia dpt rumah ngan harga tu..huarghhh kn keje keras nk bli umh kat area cheras ni. .nway gud info nati blh refer sini

    ReplyDelete
  17. slm. ok ke rumah tu, kalau ok alhamdulillah.biasanya kalau previous owner india selalunya kuat mandrem, so kena la buat solat hajat, baca yasin dan sebagainya sebelum dok rumah tu

    ReplyDelete
  18. Alhamdulillah sekarang dah berganda value umah, very informative, thanks.

    ReplyDelete
  19. salam kenal dan join
    torascool(dot)blogspot(dot)com

    ReplyDelete
  20. alaa mane nak dapat duit banyak2 tu sebelum beli rumah.. :'(

    ReplyDelete
  21. Kapan ya bisa beli rumah, panduan nya betul-betul sangat jelas dan bermanfaat.

    ReplyDelete
  22. thanks nadia. info yg bagus tuk akak.byk guna duit nak beli rumah ni.

    ReplyDelete
  23. huish..banyak step die tu..nak takank kene amik tau jugak

    ReplyDelete
  24. Tips dan panduan yang bagus untuk saya nanti.

    ReplyDelete
  25. Emm siapa yang tak nak memiliki rumah sendiri kan?Sebab harga la yang membuatkan saya belum cukup duit lagi nak beli rumah sendiri...

    ReplyDelete
  26. Kena tgk jugak rumah tu ada gadaian ke tak. Selalunya kalau partial release tu sebab rumah ada gadaian dgn bank penjual. Mesti kena settle byr dulu dgn bank tu. Dah setel, baru boleh proceed keluarkan balance loan. Btw, normally pembeli kena tanggung mIntenance start dari tarik dia dpt kunci. Tak kisahlah awal mana pun penjual keluar dr rumah tu. ;)

    ReplyDelete
  27. entry yang sangat berguna tau nadia. perghh.. umur bru 22 n 24 dah ade 30k dlm tgn utk urus rmh baru. heybat. kita abis degree ni blm keje pn lagi. haha =P

    ReplyDelete
  28. nak tanya mcmana kalau staff kerajaan pula ekkk

    ReplyDelete
  29. moga aja sebagai salah satu rumah yang bagus dan menawan

    ReplyDelete
  30. saya pun tengah berusaha nak beli sebuah rumah. tp tu la, agak risau perkara macam ni la. btw, lawyer bank n rumah x blh ke pkai lawyer yang sama?

    ReplyDelete
  31. nak tanya skim rumah pertamaku bukan ada 50% untuk duti stamp s&p dan juga loan kan.

    ReplyDelete
  32. thanks for your info. keje dah lama . dari sebelum kahwin. so sekarang dah kahwin pakat2 ngan cik somi nak beli rumah.taknak lah kena tipu . huhu

    ReplyDelete
  33. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  34. ya allah... terima kasih byk2.. mmg mmbntu... xtaw jugak care2nye..bile lpas dgr cite... oooooo mcm ni... barulah taw... ape2 pon sblom bli rumah...duit yg harus ade dulu..no money no talk... duit oooo duit...

    ReplyDelete
  35. t.kasih sb share pngalaman...haishhh...waktu skrg ni...duit adelah segalenye... no money no talk... rumah mkin lame mkin mahal... mmpu dgn x jek ni... smoge dipermudahkan...

    ReplyDelete
  36. fuhhh.. banyak baca pengalam org beli rumah secondhand ni problem dekat lowyer,, adoiii

    ReplyDelete
  37. fuhhh.. banyak baca pengalam org beli rumah secondhand ni problem dekat lowyer,, adoiii

    ReplyDelete
  38. wowwww.....banyaknya step kalau nak beli rumah. me baru cadang nak beli 1st rumah utk kitaorang. moga dipermudahkan....

    ReplyDelete
  39. terima kasih utk artikel yg sgt bermanfaat. semoga dpt jd panduan utk bakal pembeli di luar sana.

    ReplyDelete
  40. Sory ya tt, ada pembetulan sikit.. Untuk rumah Freehold goverment masih berhak sebenarnya..cuma jika goverment nak ambil tanah tu, dia perlu bayar mengikut harga pasaran atau pun lebih ... And perbezaan dengan leasehold pula,, jika tahun pajakan telah tamat..pemilik rumah perlu membuat permohonan dengan pejabat tanah atau pemilik tanah untuk sambung tahun pajakan. Dengan membayar sejumlah wang untuk sambungan tahun pajakan tersebut. And sekiranya gov ingin mengambil alih hartanah leasehold , mereka akan bayar harga dibawah pasaran untuk hartanah tersebut....mcm tu lla...sikit2 yg sye tahu....tapi bagus betul tulis blog mcm ni.... Senang dijadikan panduan untuk semua yg nak beli rumah suatu hari nanti... :-)

    ReplyDelete
  41. Mahal eik kos lawyer loan tu... Tu mesti consep islamic tu...tu yg mahall tu.. Sye tengah beli rumah subsale gak sekarang... Lagi pening la,, sbb devaloper dah bungkus, SIb baik lawyer tip top, , rumah pertama dulu sye beli umah lelong je...sebulan bank ambil masa approve loan.. Tapi SIb baik lawyer sempat disbush loan dlm masa 3bln tu..(sye tak pernah call pun lawyer, just update dengan emeil je sebulan sekali...syukur sangat..

    ReplyDelete
  42. Jumput lah singgah ke blog sye.. Bru je start tulis step rumah lelong pertama. .nanti ingat nak sambung step2 rumah kedua yg tengah proses ni...jemput lah ya... Rumah makin mahal sekarang. ..alangkah bagus klu 10thn dulu sye dah beli rumah...tapi duit tak de masa tu...

    ReplyDelete
  43. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  44. Jemput lah datang ke blog sye. Adikchiek.blogspot

    ReplyDelete
  45. Sye actualy dah pernah terbaca gak dari blog lain pasal lawyer yg awk guna tu..mmg problem. .klu tak silap blog faridaswadi rasanya. Kes dia beli umah lelong.

    ReplyDelete
  46. Yang rumah sye tngh proses beli sekarang. Lawyer dah tulis dlm SPA... Iaitu perlu Settle bil tertunggak sehingga ke tarikh penyerahan kunci. Lawyer sye dah bgitahu. Penyerahan kunci perlu dilakukan dalam masa 7hari selepas penjual dapat bayaran penuh. So jika kes umah sye melebih due date 3bln tu, sye cuma kena bayar interest mengikut jumlah hari extend tersebut... Sebenarnya ni bergantung pada lawyer tu jugak samaada buat keja cincai atau tak

    ReplyDelete
  47. Hi

    Saya kira Kos S&P lebih kurang sama.
    Cuma Legal Fees tu jauh beza. Betul ke nilai RM 5,438.96 ?

    ReplyDelete
  48. Salam,sy Cik Shida dari Empire Ventures, bg mereka yang memerlukan khidmat peguam untuk menguruskan S&P (sales and purchase agreement) boleh hubungi saya di no 066015361.

    ReplyDelete
  49. Untungnye mude2 lg dh bli rmh . Seronoknye lah kan dpt merasa rmh sendiri. Nway if ade sape2 nk apply loan bole la contact saya 0125322705 .husband saya tukang uruskan pasal bt2 loan ni bwh koperasi wawasan Malaysia berhad ( kowamas) .kowamas ni sume negeri ade. Klu area kl, selangor, perak penang bole la kol somi saya 0125322705 .tq

    ReplyDelete
  50. sape2 yg nak beli rmh bole klik link ni http://hudacogy.blogspot.com/ . loan perumahan & personal loan boleh appply bwh koperasi wawasan malaysia berhad . tq :)

    ReplyDelete
  51. sedikit sebanyak membantu. terima kasih

    ReplyDelete
  52. Salam,
    Saya nak tanya, bank ape boleh bagi loan 100%..Skim Rumah Pertamaku..

    ReplyDelete
  53. 10% dapat balik tu maknenye puan dpt 100%loan la eh...bank apa pakai...

    ReplyDelete
  54. saya pun terkene ngan anuar hong & ong. kalau ikutkan, fee snp dan loan agreement blh dpt murah. tp dorg charge mcm2 yang tak masuk akal. bayangkan beli rumah rm250k leasehold, saya kene bayar rm6.4k utk snp dan rm6.4k utk agreement. total rm12.8k.. ni total slps tolak 50% stamp duty utk skim rumah pertamaku. anuar hong & ong nie mmg akan charge bende2 yang mengarut.

    ReplyDelete
  55. tak paham bab skim rumah pertamaku tu...mcm mne nk apply.....u baya 18k ++ untuk 10% percen depositkan...n biasanye bank hanya akan luluskan 90% loan.....mcm mne nk cakap mintak bank luluskan 100% loan pulak....x paham lerr.....

    ReplyDelete
  56. TQ FOR SHARING.SGT2 MEMBANTU :) THANK YOU

    ReplyDelete
  57. info yang banyak manfaat..thanks for sharing.. :)

    ReplyDelete
  58. Tahniah kak nadia berjaya beli rumah. Saya nak kongsi cerita beli rumah dgn SPNB. Booking rumah pada bulan Jun 2013, dpt kunci 31 Dis 2014. Setahun enam bulan saya merana tau tak. huhu. Mana nak byr sewa rumah lagi..

    Sama mcm akak nadia, saya dpt kunci lambat disebabkan peguam dan pihak SPNB sendiri. Katanya pegawai SPNB bertukar tempat kerja, dia tak pass tugas dia kat pegawai baru..

    Apapun alhamdulillah dpt kunci juga akhirnya. Cuma nasihat saya jgnlah beli rumah dgn SPNB. Selain lembap, kualiti rumah juga amat buruk. Byk defect.

    ReplyDelete
  59. pengalaman yg berharga drp gold...tq share

    ReplyDelete
  60. assalamualaikum. nak tanya, kalau loan tak lulus, duit deposit 10% tu akan dpt balik tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. klau beli melalui agen, mintak dia masuk kan syarat permulangan deposit dlm "surat tawaran membeli"

      Delete
  61. sekiranya anda sebagai pembeli rumah atau agen sila hubungi saya sekiranya anda atau pelanggan anda membeli rumah guna loan kjaan+menggunakan ins rmh Takaful Msia..ini untuk kita share komisen daripada insuran gadai janji rumah tersebut..iaitu 10%..mudah aje..hanya emailkan pd sy borang BPP yg telah lengkap diisi sblm htr ke Putrajaya..

    call or wasap untuk keterangan lanjut 0132988050

    ReplyDelete
  62. salam perkongsian yang menarik . saya pun baru beli rumah second hand dan rumah murah. ambuil masa hingga setahun daripada 11/2013 - 11/2014 sampai saya komen ni blm selesai sepenuhnya. downpayment pun blm dapat balik dan hamper dikenakan denda lewat bayar. Pdahal yang lambat release payment kerajaan. tapi disebabkan pemilik melayu dan mmg berurusan dgn owner direct dr mula. so dia tak tuntut lah denda leawat bayar tu. alhamdullilah rezeki kalo tidak puluh ribu juga kena bayar. banyak juga kena buat renovation tapi xde lah sampai major. oh ye rumah saya beli ada pajakan 99 tahun. ada org kata rugi sbb nnt x dpt nak wariskan pada anak2. pada saya lagi rugi jika kita hanya memberi harta pada anak2. tapi mati nnt xde sorang pun anak2 yang beri manfaat pada kita. siapa dia anak2 yg beri manfaat? itulah dia anak-anak yang soleh & solehah lebih berharga drpd harta benda kita. berharga di dunia juga di akhirat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sangat betol..untuk anak-anak pandai2 la mereka nak cari harta sendiri

      Delete
  63. ape beza loan lawyer dan &1p lawyer?

    ReplyDelete
  64. orang tua kata beli rumah dan kahwin adalah yang paling susah dalam hidup .saya beli rumah dulu pun memang kena melalui ajen .tak kena teruk masalah kecil .oleh kerana deal dengan ajen tak nampak tuan rumah .masa dapat kunci rumah dia barang dia sampah semua tak clear macam barang besar almari kerusi meja tilam semua dah rosak at last saya sewa lori clear dia punya barang ,dan kunci tak lenkap,dia bagi kunci hall aje

    ReplyDelete
  65. Sya nk tnya,klo sya da memiliki rumah kos sederhana,rumah jenis mcmne yg bole sya beli untuk rumah kedua...?

    ReplyDelete
  66. Sya nk tnya,klo saya dah de sebuah rumah kos sederhana,rumah jenis mcmne yg boleh sya beli utk menjadikan rumah ke dua....?

    ReplyDelete
  67. Saya bg anugerah 'The best article' dlm ctgori ini...

    ReplyDelete
  68. Tq for info yg sgt2 lengkap dan membantu ni.

    ReplyDelete
  69. salam.. nape bank x tanggung valuation fees

    ReplyDelete
  70. Panduan yg sgt berguna bg mereka yg akan membeli rumah..untuk panduan renovate runah boleh la jenguk2 entry sy
    syhttp://mytybtyl.blogspot.com/2015/07/renovate-rumah-part-1.html?m=1

    ReplyDelete
  71. Syukur korang mudah dpt umah..mcm aku ni skang ni dah bulan ke 5 mnunggu...mcm2 proses nok kne lalui...kate loye estimate proses lg 9 bln !!!??
    ...bengang marah meluat pon ade ni...

    ReplyDelete
  72. Alhamdulillah daripada pengalaman cik nadia ni bantu saya dalam proses pembelian rumah saya. Dah nak hampir 1 tahun lawyer saya inform bank dah release payment. Cuma saya tak tahu berapa lama boleh saya dapat kunci rumah.

    ReplyDelete
  73. Macam mana kalau nak beli rumah buat full loan ye?

    ReplyDelete
  74. perghhhhhh kak oooo...jap bg saya termenung sat tgk 30k nak kena keluaq huhuhu skim rumah pertamaku 18k ja noh mati2 ingat 30% dr harga rumah huhuhu

    ReplyDelete
  75. Salam..
    Saya pun dalam proses beli rumah subsale direct owner.
    Kebetulan owner jual rumah bawah dari harga market. Beli di area pd n9. Market value rumah tu panel bank isytihar kan 150k.. owner nak jual 120k pada mulanya.. harga rumah dalam snp asal rm120k.. so owner mmg nak jual sama harga beli. Rumah berusia 10 tahun tanpa sesape pun tinggal sebelum ni.. sebab owner askar.posting di sarawak.
    Rumah masih cantik.. tanpa sebarang kerosakan. Selepas tawar menawar dengan owner.. harga yg dilepaskan rm100k. Alhamdulillah. Saya bayar onwer rm1.5k sebagai tanda jadi beli.. buat loan sendiri di cimb. Saya dan owner bersetuju untuk meletakkan harga jualan sebanyak 110k. Jadi pinjaman berjumlah 99k =10%. Baru semalam sign letter offer. Umpama saya beli rumah tu full loan.. hanya stanby duit lawyer.. dan kemasukan semula elektrik dan air.
    Rumah saya dah pastikan tiada bil2 tertunggak.
    Pengalaman membeli rumah pertama sgt mendebarkan dan sungguh teruja..
    Terima kasih kepada tuan rumah.. tuan syed Zamzuren.. kerana menjual rumah tersebut kepada saya.. belum apa2 kunci rumah dah ada di tangan saya.. supaya mudah saya utk mengemas rumah katanya.. walaupun belum jadi hak milik secara atas kertas..
    Sebab rasanya sgt lama nak tggu.. hampir 6 bulan..
    Rumah teres 20 x 65.. corner lot..ade tanah sikit saiz sama dengan tapak rumah so total 40 x 65. Syukur sgt dapat harga tu dizaman harga rumah menggila ni.
    Kepada pembaca yg ingin berkongsi pengalaman atau pertanyaan boleh kita bincang sama2. Di whatapp.. 01113255991.. zahar.. kalau ramai.. kita buat group.. hehehehe.. tu je nak share.. tengah seronok sgt ni..
    Salam semua

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...